Wednesday, September 14, 2016

Pelancongan

1.0         PENGENALAN


Menurut kamus dewan, pelancongan berasal daripada perkataan lancong atau melancong yang membawa maksud melawat sambil merehatkan minda. Dalam bahasa Inggeris Pelancongan didefinisikan sebagai tourism manakala melancong pula didefinisikan sebagai travel atau journey. Melancong juga didefinisikan sebagai meninggalkan tempat kediaman yang biasa dan menuju ke sesuatu destinasi dengan tujuan tertentu dan berhasrat untuk kembali semula ke tempat asal. Manakala pelancong pula dimaksudkan sebagai orang yang mengembara ke sesuatu tempat dengan tujuan tertentu dan tidak bertujuan untuk berhijrah atau berkerja di tempat tersebut.
Berdasarkan United Nations World Tourism Organization (UNWTO), pelancongan membawa maksud "activities of persons traveling to and staying in places outside their usual environment for not more than one consecutive year for leisure, business, and other purposes."Dengan ini menjelaskan bahawa pelancongan adalah pergerakan atau penjalanan sementara manusia dari satu tempat ke satu tempat yang lain, ke destinasi lain daripada kawasan tempat kerja atau tempat tinggalnya yang biasa dan tidak melebihi daripada satu tempoh satu tahun untuk percutian, perniagaan atau lain-lain tujuan.
Jelas di sini bahawa 'pelancongan' melibatkan 'perjalanan atau pergerakan' dari suatu tempat ke tempat yang lain, destinasi yang dituju dan lain daripada kawasan kediaman dan melibatkan tempoh tidak lebih dari 1 tahun.

2.0         ISI KANDUNGAN

2.1         INDUSTRI PELANCONGAN


Industri pelancongan merupakan antara sektor terpenting dalam kemajuan dan perkembangan sesbuah negara. Hal ini kerana ianya dapat menjana pendapatan negara dan juga meningkatkan imej negara melalui aktiviti keusahawanan serta dapat meningkatkan peluang pekerjaan dalam bidang pelancongan secara lebih agresif.
Pada zaman masa yang kian maju ini, industri pelancongan dianggap sebagai penting bagi setiap negara dalam menonjolkan lokasi tempat-tempat yang bersejarah dan menarik. Selain menarik pelbagai pelancong asing datang mengunjung negara, industri ini juga banyak membantu meningkatkan sumber pendapatan ekonomi negara dengan perkembangan matawang sebagai pertukaran dalam urusan perdagangan. Rumah tumpangan atau hotel yang dibina adalah bagi memudahkan urusan pentadbiran, perdagangan atau percutian kepada pelancong melambangkan status kemudahan dan perkhidmatan.
Pada tahun 1990 Malaysia dengan pertama kalinya melancarkan Tahun Melawat Malaysia (TMM) dengan tema “Mengagumkan Malaysia. Tahun Perayaan”. Dengan pelancaran ini, Malaysia menemui kejayaan yang besar dengan merangka 7.4 juta ketibaan pelancong berbanding 4.8 juta pada tahun 1989. Industri pelancongan menjadi kian maju dan terus berkembang dengan adanya pengiklanan dan pengenalan Malaysia kepada seluruh dunia.





2.2         TAHAP PEMBANGUNAN INDUSTRI PELANCONGAN

Industri pelancongan merupakan sektor kelima terbesar di Malaysia selepas sektor perkhidmatan borong dan runcit, kelapa sawit, kewangan, gas dan tenaga serta petroleum dengan menyumbang sebanyak RM36.9 billion kepada Keluaran Negara Kasar (KNK) dalam tahun 2009. Namun begitu, industri pelancongan kurang mendapat perhatian daripada pihak kerajaan pada zaman pasca kemerdekaan Malaysia dan kerajaan lebih menumpukan perhatian terhadap pembangunan infrastruktur dan ancaman komunis serta kestabilan negara. Selain itu, faktor ancaman dari luar seperti Indonesia juga telah menjejaskan tumpuan kerajaan pada masa itu. Berikutan daripada faktor ini sekaligus telah melambatkan peningkatan dalam sektor pelancongan di Malaysia.
Pada era tahun 60-an, kerajaan lebih menumpukan dalam sektor hasil bumi seperti getah dan bijih timah dan menjadikan hasil utama dan tidak meyedari bahawa peranan industri pelancongan akan membawa perkembangan ekonomi di sesebuah negara. Walaubagaimanapun, dengan kewujudan Penubuhan Perbadanan Pelancongan Malaysia (TDC) pada Ogos 1972 dan Persidangan Kesatuan Pelancongan Kawasan Pasifik (PATA) di Kuala Lumpur pada tahun 70-an ini telah membawa perkembangan yang positif terhadap industri pelancongan di Malaysia. Penganjuran PATA di sini telah memberi pengiktirafan kepada negara sekali gus mampu memartabatkan sektor pelancongan negara di mata dunia. Penganjuran program sebegini yang bertaraf antarabangsa di negara kita mampu mengembangkan industri pelancongan seterusnya dapat menjana kepada pendapatan negara.
Pada ketika itu, ketibaan pelancong melalui udara dan air ke Malaysia telah meningkat sebanyak 14.4% daripada purata kemasukan setahun. Dengan hasil kerjasama kerajaan dan pihak swasta, peningkatan kemudahan-kemudahan asas seperti bilik penginapan, rumah tumpangan dan hotel telah dilakukan bagi kegunaan pelancong. Secara langsungnya, peningkatan jumlah hotel turut dapat memberi dan membuka peluang pekerjaan kepada penduduk Malaysia.
Pada tahun 80-an, kerajaan telah menubuhkan sebuah kementerian yang berperanan dalam menyediakan insentif, membuat promosi secara keseluruhan, meningkatkan mutu kemudahan asas serta menyediakan peruntukan untuk memajukan industri ini. Kementerian tersebut adalah Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan telah ditubuhkan pada tahun 1987, dan kemudiannya ditukarkan kepada Kementerian Pelancongan Malaysia yang ada pada masa kini. Pada ketika ini, negara sudah aman daripada ancaman daripada komunis dan ancaman luar dan perkembangan sektor pelancongan negara dapat dilihat semakin meningkat.
Dengan pelancaran Tahun Melawat Malaysia (TMM) pada tahun 1990, kejayaan dalam industri pelancongan semakin mendapat sambutan yang baik malahan sumbangannya masih terus meningkat lagi selepas kegawatan ekonomi dengan cara menggalakkan aliran kemasukkan mata wang asing dan mengurangkan aliran keluar mata wang negara dan seterusnya memulihkan krisis ekonomi negara. Pada tahun ini juga, kerajaan mengambil kesempatan untuk meningkatkan kemudahan-kemudahan asas seperti menaiktaraf jeti, menaiktaraf Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi bagi menampung kemasukan pelancong asing dan juga  menambahkan pengangkutan awam seperti monorel, light Rail Transit (LRT), bus awam, teksi dan lain-lain.



2.2.1     KEDATANGAN PELANCONG KE MALAYSIA PADA TAHUN 2000 -2009





      Rajah 3.1 Statistik Kedatangan Pelancong Ke Malaysia Pada Tahun 2000 - 2009

Berdasarkan statistik diatas, peningkatan kedatangan pelancong meningkat tahun demi tahun, tetapi penurunan pada tahun 2003 amat jelas dan ketara dapat dilihat dan setiap penurunan dan peningkatan ini telah dipengaruhi oleh beberapa faktor mahupun kebaikan dan keburukan dalam sektor pelancongan.
Pada tahun 2000, kedatangan pelancong luar negara ke Malaysia mencecah 10,221,582 orang. Pencapaian ini telah menjana hasil pendapatan sektor pelancongan yang memberangsangkan sebanyak RM18.81 billion dan terus menjadikan Malaysia adalah negara yang tergolong dalam negara yang ketiga paling ramai menerima pelancong antara negara-negara Asia Timur.
Peningkatan memberangsangkan dapat dilihat pada tahun 2001 sebanyak 2,553,491 bersamaan dengan 25% orang pelancong luar negara yang mengunjungi Malaysia dan ini terbuktinya terserlah daya tarikan yang tersendiri oleh kerana Malaysia beriklim khatulistiwa iaitu dengan kata ringkasnya beriklim panas dan lembap sepanjang tahun, ia mampu menarik perhatian pelancong untuk bersantai di pantai dan bayu laut yang menenangkan jiwa. Selain itu, keunikan budaya rakyat yang berbilang kaum dan makanan yang pelbagai jenis menjadi salah satu aset terpenting dalam usaha kerajaan untuk menarik pelancong luar negara.
            Berdasarkan statistik pada tahun 2002, perbezaan kedatangan pelancong dari tahun sebelumnya meningkat sebanyak 516,937 bersamaan dengan 4.0% sebanyak 13,292,010 orang pelancong. Salah satu sebab kedatangan pelancong ke Malaysia adalah kerana mereka sudah pasti akan turut serta mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang menarik kepada masyarakat luar negara dan selain itu, kerajaan Malaysia turut mempergiatkan kempen pelancongan negara pada 2002.
            Kedatangan pelancong ke Malaysia telah menurun mendadak pada tahun 2003 seramai 2,715,095 orang bersamaan dengan -20.4%. Ini adalah kerana serangan Sindrom Pernafasan Akut Yang Teruk (SARS) di beberapa negara Asia dan telah memberi kesan yang teruk telah menjejaskan beberapa sektor-sektor di Malaysia khususnya sektor pelancongan kerana pelancong luar sudah tentu takut untuk melancong ke negara-negara asia termasuklah Malaysia. Sebagai langkah pengurangan, negara-negara terbabit termasuklah Malaysia mengumumkan pakej bantuan ekonomi untuk mengurangkan kesan penularan wabak SARS ini terhadap ekonomi negara.
            Tahun berikutnya, iaitu 2004, kedatangan pelancong adalah seramai 15,703,406 orang dan meningkat sebanyak 48.5% perbezaan dengan tahun lepas dengan jumlah yang memberangsangkan dan membanggakan sektor pelancongan kerana telah melebihi tahap pencapaian pada tahun-tahun yang sebelumnya walaupun tahun lalu mengalami penurunan akibat wabak SARS. Kerajaan Malaysia berjaya mengawal wabak ini sebelum merebak ke seluruh negara telah membuktikan bahawa negara Malaysia prihatin dan selamat untuk dikunjungi oleh pelancong pada tahun ini.
            Menjelang tahun 2005, kedatangan pelancong terus meningkat dan mencecah seramai 16,431,055 iaitu sebanyak 4.6% berbanding dengan tahun 2004.Beberapa faktor peningkatan ini adalah sumbangan pelancong dari Pertubuhan negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) dan mereka juga memberi kepercayaan kepada Malaysia. Antara faktor yang lain ialah Anugerah Fesyen Antarabangsa Malaysia (MIFA) pada 28 November 2005 yang bertempat di Pusat Konvesyen Kuala Lumpur telah mempromosikan Malaysia sebagai pusat fesyen yang bertaraf dengan lain-lain bandaraya fesyen di Malaysia sebagai destinasi membeli belah utama Malaysia.
            Pada tahun 2006, kedatangan pelancong adalah seramai 17,546,863 orang menunjukkan peningkatan sebanyak 6.8% berbanding tahun 2005. Malaysia berjaya memberi kepercayaan kepada pelancong luar negara mengenai keselamatan bentuk muka bumi di Malaysia yang bebas daripada ancaman Tsunami berikutan telah meragut banyak nyawa di Indonesia iaitu negara jiran Malaysia pada 26 Disember 2006 lalu, namun ia tidak menjejaskan kedatangan pelancong ke negara ini.
            Kedatangan pelancong pada tahun 2007 seramai 20,972,822 orang menunjukkan peningkatan sebanyak 19.5% berbanding dengan tahun lepas. Peningkatan ini berlaku adalah kerana pelancaran Tahun Melawat Malaysia (TMM’07) pada tahun ini. Salah satu tarikan yang menarik pada tahun ini juga adalah Eyes On Malaysia yang menjadi rebutan para pelancong untuk menaikinya untuk melihat keindahan semula jadi yang terdapat di Malaysia dari pandangan atas. Terbuktilah Malaysia adalah standing dengan negara-negara serantau seperti China dan diakui memiliki pemandangan semula jadi.
            Pada tahun 2008 pula, kedatangan pelancong dari luar negara terus meningkat seramai 22,052,488 orang dan berlaku peningkatan sebanyak 5.1% ekoran penganjuran MATTA FAIR 2008 diperkenalkan secara besar-besaran yang menarik para pelancong luar untuk menikmati pakej yang dilaksanakan sepanjang pameran tersebut. MATTA FAIR merupakan acara terbaik untuk masyarakat Malaysia untuk menikmati diskaun dan pakej pelancongan terbaik dengan harga yang lebih murah, ini dapat menjimatkan kos masyarakat Malaysia dengan mengurangkan pertukaran mata wang negara ke luar negara.
            Pada tahun 2009, peningkatan kedatangan pelancong meningkat sebanyak 7.2% seramai 23,646,191 orang berbanding tahun 2008. Pada tahun ini juga, penularan wabak influenza A yang dikenali sebagai H1N1 di seluruh dunia telah menjejaskan ekonomi-ekonomi negara termasuklah Malaysia. Walaubagaimanapun, wabak tersebut tidak menjejaskan program-program pelancongan yang dilaksanakan seperti pelancaran kempen ZOOM Malaysia yang dilancarkan pada 14 Mei 2009 oleh Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, mantan Perdana Menteri Malaysia. Ekoran pelancaran tersebut, negara-negara lain turut serta datang meraikan dan mempromosikan Malaysia.



2.3         KEPENTINGAN DAN SUMBANGAN TERHADAP PEMBANGUNAN EKONOMI NEGARA



Malaysia merupakan sebuah negara yang menjadi destinasi pelancongan tropika indah yang sangat berpotensi di Asia  dan menjadi buah mulut pelancong asing mahupun tempatan sejak tahun 1985 dan bukan sahaja dapat menarik pelancong antarabangsa tetapi juga dapat menawan hati warga tempatan. Rakyat yang berbilang kaum di Malaysia menjadi salah satu faktor pelbagai jenis makanan telah diwujudkan dan ini juga telah menjadi tarikan para pelancong. Berikut adalah kepentingan dan sumbangan industri pelancongan di dalam ekonomi Malaysia.
Fungsi utama industri pelancongan ialah meningkatkan pembangunan ekonomi negara. Beberapa kepentingan dan sumbangan dalam ekonomi negara ialah pembangunan pesat ekonomi negara dari segi pengaliran wang asing masuk ke Malaysia. Pelancong asing yang dating ke Malaysia dikehendaki menukar mata wang negara mereka kepada mata wang Ringgit Malaysia (MYR) sebelum berbelanja di sini. Pertukaran wang asing boleh dilakukan sama ada di bank tempatan atau pusat pertukaran mata wang asing yang terdapat di bandar ataupun di pusat membeli belah.Pelbagai faedah yang menguntungkan boleh dinikmati oleh pelbagai pihak seperti peniaga mata wang asing mendapat keuntungan daripada perniagaan yang dijalankan. Mata wang asing ini kemudiannya digunakan untuk membiayai perbelanjaan mengimport barang dari luar negara.Kemasukkan mata wang asing ke negara kita tidak sahaja menguntungkan entiti perniagaan dan dapat digunakan untuk membeli barangan keperluan asas untuk rakyat tempatan dari luar negara. Pengaliran wang asing ini penting dan ianya terbukti apabila Malaysia menghadapi krisis kewangan, dengan peningkatan kemasukan pelancong telah memulihkan keadaan ini.
Seterusnya, industri pelancongan ini juga membuka peluang pekerjaan yang meluas kepada rakyat tempatan dalam sektor tersebut. Perkembangan dalam industri ini melibatkan kewujudan lebih banyak hotel penginapan, restoran, gerai-gerai makanan, perkhidmatan pemandu pelancong dan ramai tenaga kerja seperti pemandu pelancong, pekerja hotel, pekerja kedai kraf tangan, pekerja kedai cenderamata dan lain-lain yang berkaitan dalam bidang pelancongan. Berikutan daripada hal ini dapat mampu mengurangkan kadar pengganguran di negara kita dan pada masa yang sama juga menaikkan taraf hidup rakyat.


Sektor pelancongan juga dapat memajukan bidang perniagaan di Malaysia. Hal ini adalah kerana pelancong asing dari luar negara memerlukan keperluan asas seperti tempat penginapan, makanan, minuman dan juga perkhidmatan seperti perkhidmatan pengangkutan, jurupandu pelancong dan perkhidmatan yang lain. Pelancong asing telah diberikan pilihan untuk menginap di hotel bertaraf lima bintang, resort atau menginap di pakej seperti“Eco-Tourism” yang memberi pelancong asing menikmati suasana dan keadaan kampung serta menginap di rumah kampung dan mempelajari cara kehidupan masyarakat kampung seperti cara pemakaian, pemakanan tradisional dan banyak lagi. Keunikan dan kepelbagaian makanan turut menambat hati pelancong asing dan mereka sanggup untuk melancong ke setiap negeri semata-mata untuk merasai makanan. Selain itu, pelancong juga memerlukan pengangkutan untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Ini membolehkan pengusaha pengangkutan menjalankan perniagaan pengangkutan seperti  bas, van, bot, feri dan lain-lain. 

2.4         HALANGAN  / CABARAN INDUSTRI PELANCONGAN


Industri pelancongan di Malaysia pada hari ini berkembang dengan majunya dan telah menjadi sumber pendapatan yang utama kepada negara kita. Jika diteliti secara mendalam, sebenarnya terdapat banyak halangan dan cabaran yang dihadapi oleh sektor pelancongan di negara kita.
Antara halangan dan cabaran yang dihadapi termasuklah ketidakstabilan politik. Kesan yang amat ketara boleh dilihat daripada sektor pelancongan akan terjejas. Politik yang tidak stabil juga boleh menjejaskan imej negara kita, contoh seperti rusuhan kaum, konflik agama, mendiskriminasi bangsa dan konflik agama boleh mendatangkan rakyat yang tidak bersatu padu, menjejaskan imej negara dan seterusnya menjejaskan industri pelancongan negara kita.
Selain itu, pencemaran alam sekitar juga menjadi halangan kepada sektor pelancongan negara kita. Hal ini berlaku oleh kerana sikap masyarakat negara kita sendiri yang tidak bertanggungjawab menjaga kebersihan dan telah merosakkan kecantikan alam sekeliling. Jika pencemaran alam sekitar bertambah buruk pada masa yang akan datang, sektor pelancongan di negara kita pasti akan terjejas dan kemungkinan besar tidak ada lagi pelancong asing akan datang melancong ke negara kita disebabkan persekitaran yang kotor dan busuk.
Kebudayaan tempatan atau tradisi tempatan semakin dilupai oleh orang ramai. Kebudayaan ini adalah faktor yang penting dalam sektor pelancongan ini kerana pelancong asing ingin merasai dan mengetahui tradisi kebudayaan yang berbeza daripada negara-negara yang lain. Contohnya seperti, tarian tradisional, pakaian tradisional, makanan tradisional, seni silat dan banyak lagi yang semakin dilupakan oleh masyarakat muda. Jika tidak diamalkan dan tidak diwariskan oleh masyarakat muda sekarang, keunikan negara kita akan ditinggal zaman begitu sahaja dan kemungkinan pelancong asing tidak akan datang mengunjung Malaysia lagi pada masa yang akan datang.
Akhir sekali, persaingan sektor pelancongan dengan negara-negara lain juga merupakan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia kerana negara lain turut menyedari bahawa industri pelancongan ini dapat meningkatkan ekonomi bagi sesebuah negara. Setiap negara mempunyai keistimewaan tersendiri yang menjadi tarikan pelancong contoh seperti, keindahan alam semula jadi, pusat membeli-belah, makanan, taman tema dan sebagainya. Oleh itu, kreativiti sesebuah negara amatlah penting untuk mempromosikan negara masing-masing bagi menarik pelancong datang dan seterusnya menjadikan Malaysia sebagai destinasi utama.



2.5         SISTEM SOKONGAN OLEH PIHAK KERAJAAN DAN SWASTA YANG DITAWARKAN


Pada sekitar tahun 1980-an, Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan mula ditubuhkan untuk menunjukkan sokongan kerajaan terhadap sektor pelancongan dan kemudiannya diberikan nama baru iaitu Kementerian Pelancongan Malaysia. Fungsi-fungsi bagi Kementerian Pelancongan Malaysia ialah mencapai visi, misi dan objektif kementerian serta melaksanakan dasar-dasar berkaitan dengan perkembangan pembangunan.
Beberapa kursus dan program berkaitan dengan pelancongan telah dilaksanakan oleh kerajaan untuk mencapai matlamat. Antara kursus yang ditawarkan ialah We Are The Host (WATH) yang melatih semua barisan hadapan di dalam sektor pelancongan agar lebih berpengetahuan dan bersedia menghadapi Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014 dan berkhidmat dalam industri pelancongan dari semasa ke semasa. Ia juga turut memberi pendedahan kepada penggiat dan barisan hadapan mengenai halatuju industri pelancongan dan memahami kepentingan serta meningkatkan kemahiran khidmat pelanggan yang unggul bagi memberikan perkhidmatan yang lebih baik.
Selain itu, kursus seperti Eco-Host Malaysia dan Hotel Assist On The Go (HAOTG) turut ditawarkan. Eco-Host Malaysia ialah untuk meningkatkan kesedaran mengenai keperluan memelihara dan memulihara alam sekitar di kalangan masyarakat. Ia juga bertujuan mendidik orang ramai berkaitan dengan situsi alam sekitar pada hari ini dan bagaimana aktiviti seharian manusia memberi kesan terhadap ekosistem alam semula jadi. Hotel Assist On The Go (HAOTG) adalah satu program ataupun skim latihan yang dibangunkan bagi menyediakan peluang kerja dalam sektor perhotelan untuk rakyat tempatan serta mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing di negara kita. Kursus asas ini akan mengambil masa 5 hari dan akan diberi sijil pengiktirafan dan dimasukkan ke dalam senarai pekerja sambilan database hotel.
Di samping itu, kementerian ini juga melancarkan beberapa program seperti Malaysia Rumah Keduaku (MM2H), Sukarelawan Pelancongan (Voluntourism), Agro-Pelancongan dan sebagainya. Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) memberikan peluang bagi sesiapa saja yang ingin menghabiskan masa lebih banyak di Malaysia pada usia lanjutnya nanti. Bagi orang ramai yang ingin menghabiskan masa persaraan nanti bolehlah sering datang ke Malaysia dan tentunya program ini akan menjadi pilihan. Kerajaan Malaysia memaklumkan bahawa Malaysia boleh dijadikan rumah kedua kerana beberapa sebab. Antaranya ialah keadaan dan kestabilan negeri tersebut, kos hidup yang rendah, infrastruktur yang baik,penduduk yang peramah dan banyak lagi. Selain itu, kebaikan dari program MM2H ini adalah memberikan Visa dan membolehkan datang melawat Malaysia sekerap yang mungkin pada bila-bila masa.
 Sukarelawan Pelancongan (Voluntourism) merupakan salah satu program khusus yang diwujudkan dibawah Kementerian Pelancongan yang bertujuan untuk memupuk semangat kesukarelawan di kalangan masyarakat dan pelancong untuk bersama-sama memberi sumbangan kepada pembangunan sektor pelancongan negara. Impak yang positif telah terhasil daripada program ini, antaranya ialah dapat menyemarakkan semangat cintakan negara menerusi kegiatan sukarelawan seumpama ini. Sokongan dan komitmen yang diberikan daripada rakyat amatlah penting kerana mereka turut memainkan peranan yang penting sebagai barisan hadapan kepada para pelancong yang berkunjung ke Malaysia. Keramahan dan kemudahan fasiliti menjadi kelebihan utama bagi Malaysia menerima kedatangan para pelancong.
Seterusnya, program Agro-Pelancongan adalah satu program yang menawarkan pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan sektor pertanian dan perladangan kepada para pelancong. Ini telah membuka mata pelancong luar untuk melihat dan menikmati kesuburan tanah Malaysia dan mempunyai hasil bumi yang subur dan pelbagai. Aktiviti seperti membuat lawatan ke ladang ternakan, dusun buah-buahan, penyelidikan dan sebagainya.
Beberapa sektor swasta turut sama menyokong industri pelancongan ini supaya matlamat dapat dicapai. Antara usaha sektor swasta seperti syarikat penerbangan Air Asia ialah menberikan pakej tambang murah kepada para pelancong yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan udara. Hal ini dapat membantu kerajaan untuk menarik lebih ramai pelancong datang ke Malaysia sambil itu mengunjung ke setiap negeri dengan kos tambang yang lebih murah. Kerajaan dapat mempromosikan negara dengan meletakkan imej-imej menarik yang terdapat di Malaysia.
Selain itu, sebuah syarikat pengangkutan yang ditubuhkan pada tahun 2006 iaitu syarikat Elang Wah Sdn Bhd merupakan salah satu usaha yang bernas dalam membantu pembangunan industri pelancongan dengan penggunaan bas dua tingkat dan pengenalan tentang tempat menarik dengan menaiki bas KL Hop-On-Hop Off sempena Tahun Melawat Malaysia. Dengan adanya pengangkutan awam yang mesra sebegini, pelancong kini tidak lagi mengalami kesusahan untuk melawat lokasi pelancongan.



2.6 LANGKAH-LANGKAH MENDORONG DAN MEMBANGUNKAN


Malaysia merupakan sebuah negara yang mempuyai alam semula jadi yang unik. Oleh itu, negara kita dapat menjadikan industri pelancongan sebagai sumber utama pendapatan negara dan meningkatkan ekonomi negara. Berdasarkan jumlah pelancong asing yang semakin bertambah ke negara kita, jelas menunjukkan negara kita mempunyai daya tarikan yang tersendiri.
Langkah utama kerajaan adalah mempertingkatkan keselamatan dan ketenteraman awam bagi menjamin kepuasan dan kesejahteraan pelancong semasa berada dan berkunjung ke negara kita. Kejadian-kejadian seperti kes ragut, rogol, mencabul kehormatan, peras ugut, rompak dan tipu harus ditangani secepat mungkin kerana kejadian ini membimbangkan pelancong untuk terus melancong ke negara kita sekaligus mengancam industri pelancongan. Oleh itu, pihak keselamatan dan ketenteraman awam dan orang ramai perlu bekerjasama untuk menangani kejadian ini serta menambahkan bilanggan anggota keselamatan terutama di lokasi pelancongan agar keselamatan dan kesejahteraan pelancong terjamin. Aspek keselamatan ini perlu diambil berat agar pelancong asing terus berkunjung tanpa merasa bimbang dan takut atas keselamatan negara dan boleh terus memelihara imej negara.
Selain itu, kerajaan harus memperlengkapkan kemudahan dan prasarana pengangkutan dan perhubungan khususnya untuk memudahkan pelancong selamat sampai ke destinasi yang ditujunya. Contohnya seperti, ramai pelancong datang berkunjung ke negara kita untuk menikmati keindahan pulau dan pantai. Oleh itu, kerajaan perlulah menambah kemudahan perkhidmatan bot atau feri ke beberapa buah pulau untuk memudahkan orang ramai menikmati keindahan alam semula jadi di negara kita. Kemudahan dan prasarana pengangkutan dan perhubungan membawa banyak kelebihan kepada kita serta memudahkan para pelancong selesa dan merasai ketenangan dari satu destinasi ke destinasi yang lain dan di samping itu dapat membangunkan industri pelancongan ini.
Kemudahan penginapan yang selesa seperti hotel, rumah tumpangan, chalet, tandas, bekalan air dan elektrik juga menjadi faktor penting dalam menarik pelancong ke negara kita. Faktor ini penting kerana ia dapat menentukan seseorang pelancong untuk tinggal lebih lama atau sebaliknya dan hal ini akan membolehkan negara kita memperoleh lebih banyak mata wang asing serta dapat membantu dalam pembangunan sektor pelancongan. Masalah tandas terhad dan berbau busuk serta bekalan air dan elektrik yang kerap putus perlu diatasi segera untuk memberi keselesaan kepada pelancong serta masyarakat kita sendiri. Secara ringkasnya, kerajaan perlu menitik berat ke atas isu-isu ini agar menjamin keselesaan pelancong ketika menginap di negara kita.
Berdasarkan langkah-langkah di atas, negara kita bukan sahaja memerlukan kerajaan untuk memajukan industri ini malah kepada seluruh masyarakat serta warganegara Malaysia berganding bahu dan memainkan peranan masing-masing dalam menjaga imej Malaysia.




3.0         KESIMPULAN


Kesimpulannya, melalui industri pelancongan ini terbukti telah mendatangkan pelbagai manfaat yang ketara kepada pembangunan negara serta pendapatan negara. Semua pihak haruslah terlibat dan berganding bahu bersama-sama bagai aur dengan tebing dalam usaha menjayakan, memajukan serta memperkembangkan lagi sektor pelancongan negara dengan mengikuti dan menyokong aktiviti-aktiviti yang disediakan oleh pihak kerajaan dan bukan kerajaan. Seterusnya, terutama pihak kerajaan haruslah melipatkan ganda usaha dengan mempromosikan Malaysia secara kerap agar Malaysia dikenali di seluruh dunia. Oleh itu, kita semua berharap agar matlamat negara untuk terus menjadi destinasi pelancongan antarabangsa akan terus berterusan dan daripada tugasan di atas telah menjelaskan bahawa industri pelancongan merupakan industri yang sangat penting untuk jangka masa pendek mahupun jangka masa panjang dan turut memberikan perubahan yang ketara dari segi ekonomi.



4.0         RUJUKAN


Goeldner, C.R. & J.R. Brent Ritchie. (2009). Tourism-Principles, Practices,
Philosophies. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Bhuiyan A.H., Siwar C. & Mohamad I.S. (2013). Tourism Development in
Malaysia from the Perspective of Development Plans. Asian Social Science, 9(9), 11-18.

Nazrul.M (2015, October 24). Apa Itu Industri Pelancongan. Diambil dari

Fazri.B (2012, July 4). Statistik Kedatangan Pelancong ke Malaysia Pada Tahun
2000-2009. Diambil dari http://www.motour.com.my/statistics pada 10 September 2016.

(17, Oktober 2015)Sektor Pelancongan Beri Sumbangan Ketara Kepada

Ekonomi Negara. Diambil dari http://www.bharian.com.my/node/89720 pada 12 September 2016.

No comments:

Post a Comment